کشت گلخانه ای پاپایا

کشت گلخانه ای پاپایا

با پیشرفت تکنولوژی در صنعت گلخانه امروزه شاهد پیشرفت در کشت و صنعت کشت شده ایم.

در این مقاله می خواهیم به بررسی محصولی بپردازیم که بازار داخلی و خارجی بهتر از خوبی دارد که در چند سال اخیر در کشور ما اسم و نامی از این محصول نبود. پاپایا گیاه بومی مناطق قاره ای آمریکا است که اکنون در بسیاری از مناطق قاره ای از جمله هند آفریقای جنوبی، سریلانکا ، فیلیپین و برخی مناطق ایران نیز کشت می‌شود به دلیل محدودیت آب و هوایی این محصول در اکثر نقاط غیر قابل کشت است و برای پروش این درخت در برخی مناطق نیاز به ساخت گلخانه صنعتی با امکانات مطلوب دارد.

چون گیاه پاپایا متعلق به مناطق معتدل و گرمسیری است و در دمای پایین تر از منفی دو درجه سانتی گراد دچار مشکل میشود یا به کلی از بین میرود. در صورت انباشته شدن آب پای درخت پاپایا طی 24 ساعت از بین خواهد رفت.

در ایران این محصول به طور عمده کشت نمی شود بلکه به صورت اندک در استان سیستان و بلوچستان و خیلی کم در استان هرمزگان، و برخی استان های دیگر مثل یزد، بوشهر و نیریز فارس کشت می شود.

کشت گلخانه ای پاپایا

شرح ظاهری پاپایا

پاپایا درختی است نسبتاً کوچک دارای یک تنه به ارتفاع 4 الی 6 متر و برگ های منشعب و بزرگ به ابعاد 50 تا 70 سانتی متر، اندازه میوه پاپایا 15 تا 45 سانتی متر و قطر آن از 10 الی 20 سانتی متر گزارش شده، این میوه در ابتدا سبز رنگ بوده که حالت رسیده آن به رنگ زرد کهربایی یا نارنجی می باشد.

کشت گلخانه ای پاپایا

کاشت درخت پاپایا در گلخانه

با توجه به توضیحات فوق درباره گیاه پاپایا و با در نظر گرفتن ایزوله و بسته بودن محیط گلخانه و قابل تنظیم بودن دما های گلخانه و رطوبت کاشت این محصول در گلخانه کاملا منطقی بوده و با تلاش و همت نیز میتواند اقتصادی باشد.

اما گیاه پاپایا دارای سه نوع نر و ماده و هرمافرودیت است گیاه نر فقط تولید گرده می‌کند و تنهایی قادر به تولید میوه نیست اما گیاه ماده برای تولید میوه های درشت و مناسب نیاز به گرده های گیاه نر دارد و نوع هرمافرودیت دارای گل های نر و ماده است و می تواند به تنهایی تولید میوه کند امروزه در تولید اقتصادی این میوه از درختان هرمافرودیت استفاده میشود.

گیاه پاپایا رشد سریعی داشته و به آب کمتری نیاز دارد و پس از گذشت حدوداً 120 روز مثمر میشود. محصول حدوداً 4 ماه طول می‌کشد که رسیده و به رنگ نارنجی و زرد کهربایی برسد. میزان آبیاری برای این محصول هر چهار روز یکبار است دمای مناسب برای رشد این محصول در محیط گلخانه بین 20 الی 35 درجه سانتی گراد می باشد و ارتفاع این محصول در محیط گلخانه به 4.5 الی 6 متر می رسد و 3 تا 4 سال طول می‌کشد و هر چهار ماه یکبار گل میدهد و رطوبت مناسب برای این محصول بین 60 الی 70 است.