مواردی که برای گسترش گلخانه باید در نظر داشته باشید

مواردی که برای گسترش گلخانه باید در نظر داشته باشید

مواردی که برای گسترش گلخانه باید در نظر داشته باشید

ممکن است بعد از ساخت گلخانه صنعتی یا معمولی به فکر گسترش و پیشرفت آن باشید. زیرا در حالت معمولی و عادی گلخانه صنعتی ممکن است بازدهی مطلوبی نداشته باشد اما با گسترش آن میزان سودآوری و بازدهی آن را هم افزایش می‌دهید. نکات بسیار زیادی برای هوشمندی سازی گلخانه‌ها و پیشرفت آن وجود دارد که می‌توانید با یکسری اقدامات پسندیده تصمیم گیری عالی داشته باشید. در ادامه مطلب به بررسی مواردی که برای گسترش گلخانه باید در نظر داشته باشید، می‌پردازیم تا انتها مطلب همراه ما باشید.

منظور و هدف از گسترش گلخانه چیست ؟

هرگاه سخن از گسترش گلخانه به میان می‌آید، منظور آن است که یک گلخانه را انفرادی یا زیر نظر شرکت گلخانه سازی از نظر تجهیزات امکانات کلیه موارد مورد نیاز گسترش دهید تا یک پیشرفت و سودآوری چشمگیری را در آینده به همراه داشته باشید. حتی اگر نیاز باشد تغییراتی  را در آن طراحی نمایید. حال چه تغییرات جزئی بوده و چه تغییرات عمده و ساختاری باشد. این گسترش حتی می‌تواند با هدف تغییر سیستم‌ های گرمایشی و مکانیکی باشد.

موارد مهم برای گسترش گلخانه‌ها

نکات و تکنیک‌ های مهمی برای گسترش گلخانه‌ها در نظر گرفته شده است که با آنها می‌توانید گسترش گلخانه‌ها را به نحو احسن اجرا نمایید. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد.

مشخص کردن کاربری گلخانه

بعد از ساخت گلخانه‌ های صنعتی ممکن است تصمیم به گسترش آن نمایید و بخواهید تجهیزات آن را هم مورد ارزیابی قرار دهید. اما در وهله اول باید کاربری آن را تعیین کنید. یعنی ببینید آیا قرار است با همان کاربری به کار خود ادامه دهید یا نه. زیرا ممکن است اجرای یک سیستم یکسان برای تمامی برنامه‌ها یا کاربری‌ها مطلوب نباشد. پس هنگام گسترش یا جا به جابجایی گیاهان یک تصمیم گیری جدی گرفته می‌شود. همچنین پس از اینکه کاربری مشخص گردید، تجهیزاتی که قرار است به کار برده شود هم باید مناسب باشد.

توجه به سازه‌ های گلخانه

بعد از اینکه کاربری و تجهیزات گلخانه مد نظر قرار گرفت. حال وقت سازه‌ی مورد نیاز می‌باشد. بسیاری از شرکت‌ های گلخانه سازی اندازه و سایز های استانداردی را در این زمینه مورد توجه قرار می‌دهند. البته بهتر است از کارشناسان مربوطه در این زمینه یاری بطلبید.

احداث گلخانه صنعتی در روستای بودان

در نظر گرفتن بودجه

یکی از بدیهیات و ضروریاتی که در انجام هر کاری باید به آن توجه ویژه‌ای داشت بودجه می‌باشد. با شناخت میزان بودجه و روش‌ هایی که مقرون به صرفه هستند، علاوه بر اینکه به هدف خود می‌رسید می‌توانید در بلند مدت بودجه خود را به صورت درست و اصولی هزینه نمایید. به عنوان مثال ممکن است در ساخت گلخانه صنعتی یک بودجه کمتری را صرف کرده باشید. حال برای ارتقا آن و گسترش تجهیزات نیاز به هزینه خیلی بیشتری باشد. در این مورد باید حتماً میزان پول یا بودجه که قرار است صرف گردد را بسنجید سپس اقدام نمایید.

داشتن قابلیت ارتقا در گلخانه

یکی دیگر از مواردی که ممکن است با آن مواجهه گردید، آن است که گلخانه توانایی یا قابلیت تغییر را نداشته باشد. در اینجا منظورمان تغییر در کشت است. به عنوان مثال گلخانه‌ای که شما تاسیس کرده‌اید فقط مختص فصل زمستان بوده و گیاهانی که در آن رشد می کنند در تاریکی و سرما رشد خواهند کرد. حال اگر شما نیاز به یک محصول دارید که در روز و روشنایی رشد کند، مجبورید هزینه‌ های هنگفتی را برای تغییرات پرداخت نمایید. پس این نکته و مورد را هم برای گسترش گلخانه‌ها حتما مد نظر داشته باشید.

بررسی سیستم آبیاری

گسترش گلخانه‌ها فقط مختص گسترش لوازم و تجهیزات نمی‌باشد، بلکه در مواردی با تغییر تولید و کشت مواجه هستیم در این مورد باید با کمک شرکت‌ های گلخانه سازی فکری به حال سیستم‌ های آبیاری نمود. تا بتوان یکسری محصولات پایدار و مطلوب را کشت کرد.

مواردی که برای گسترش گلخانه باید در نظر داشته باشید

توجه به گرمایش محیط گلخانه

هنگام ساخت و ساز گلخانه‌ های صنعتی محیط داخلی آن بسیار مورد اهمیت قرار می‌گیرد. زیرا در صورت بی‌توجهی به گرمایش خسارات جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد. حال در هنگام تغییرات یا گسترش به فکر یک سیستم گرمایشی مناسب باشید تا خدایی نکرده با خسارت مواجهه شوید. برای گلخانه حتماً باید هوایی در نظر گرفته شود که در رشد گیاهان موثر باشد. اهمیتی ندارد که قرار است چه مقدار هزینه نمایید چون در صورت بی‌توجهی کلی از گیاهان نابود خواهند شد.

کنترل خودکار رشد گیاهان

همانطور که پیشتر توضیح دادیم برای پیشرفت و توسعه یک واحد در گلخانه‌ها فقط نیاز به افزایش تجهیزات نیست. بلکه به کنترل خودکار فرآیند رشد گیاهان بر می‌گردد. برای بهره مندی از این موضوع یکسری سیستم و اتوماسیون مخصوص را جهت کنترل خودکار رشد گیاهان در نظر می‌گیرند. تنها تعداد خیلی کمی از شرکت‌ های گلخانه سازی توانسته‌اند این سیستم را روانه بازار کنند. پس سیستم‌ های سطح بالا کمک شایانی به شما در این زمینه نخواهند کرد.

یکسان سازی سیستم‌ های گلخانه

یکی دیگر از چالش‌ هایی که ممکن است در این زمینه برای شما ایجاد گردد، ادغام کردن پروژه با هم است. در این زمینه بهتر است از طراحان یا تولیدکنندگان زبردست کمک خواست. با ترکیب  سیستم‌ها و ابزار های مناسب می‌توان عملکرد گلخانه را به خوبی بهبود داد. امروزه شرکت‌ های گلخانه سازی بسیاری ادعا دارند که توانایی گسترش و طراحی گلخانه را با یکپارچه سازی سیستم‌ های گلخانه را دارند اما نمی‌توان به طور قطع اطمینان نمود. بلکه با تحقیق و پرس و جو باید شرکت معتبر را یافت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *