اهمیت تهویه در گلخانه

اهمیت تهویه در گلخانه

اهمیت تهویه در گلخانه

صاحبان بخش های خصوصی که سبزیجات و میوه ها را پرورش می دهند می دانند که گلخانه بخشی جدایی ناپذیر از یک باغ یا کلبه است و به شما این امکان را می دهد که با حفظ مداوم دمای مناسب برای گیاهان، کیفیت محصول و کمیت آن را افزایش دهید. توجه به این نکته بسیار مهم است که بدون یک رویکرد مناسل برای تهویه گلخانه، گرمای تابستان می تواند برای کل محصول کشنده باشد. برای جلوگیری از این امر، به عنوان یک قاعده، پنجره ای نصب می شود که صبح زود باز می شود و شب بسته می شود تا گرم شود. این گزینه خوب است، اما برای کسانی که در تعطیلات آخر هفته از گلخانه بازدید می کنند مناسب نیست، زیرا گلخانه در طول روز بسته می شود یا در تمام هفته در شب باز است. هر دو گزینه تأثیر بسیار مضری بر محصول خواهند داشت و می توانند آن را از بین ببرند.

چرا گلخانه را تهویه کنیم؟

هر باغبانی آرزوی برداشت محصول فراوان و باکیفیت را دارد. برای رسیدن به این هدف، گلخانه باید به طور مداوم تهویه شود، تعادل دما را حفظ کند و گردش هوای طبیعی را سازماندهی کند تا سبزیجات به درستی تنفس کنند و در زیر آفتاب سوزان نسوزند.

دلایل اصلی لزوم این امر:

  • تهویه گلخانه به شما امکان می دهد دما را تنظیم کنید و مقدار مورد نیاز آن را حفظ کنید ، که برای بسیاری از محصولات بسیار مهم است.
  • گیاهان به هوای تازه نیاز دارند.
  • هنگام تهویه، جریان هوا به گرده افشانی گیاهان داخل گلخانه کمک می کند.
  • در یک فضای محدود، آفات و بیماری های مختلف می توانند رشد کنند که بر محصول تأثیر منفی می گذارد.

راه های تهویه گلخانه

راه‌های زیادی برای تهویه گلخانه وجود دارد و نمی‌توان گفت کدام یک مؤثرتر است، زیرا همه آن ها دارای تعدادی ویژگی هستند که برای یک موقعیت خاص مناسب است.  گروه فنی مهندسی گلخانه سازان بهترین شرکت ساخت گلخانه که به ساخت گلخانه در اصفهان می پردازد،  به روش های اصلی تهویه و مزایا و معایب آن ها خواهد پرداخت.

تهویه دستی

این روش تهویه ساده ترین است و طبق این اصل عمل می کند: گرم : پنجره ها و درها را باز می کنند و در حالت سرد می بندند. به عبارت ساده، تهویه به دلیل گردش طبیعی هوا در گلخانه انجام می شود. اصل اساسی چنین تبادل هوا این است که هرچه دریچه ها کوچک تر باشند، برای دستیابی به حداکثر کارایی باید بیش تر باز شوند. هم چنین قانون دومی وجود دارد که می گوید، تعداد دریچه ها باید از طرف های مختلف یکسان باشد تا خروجی توده های هوا برابر با ورودی باشد. اگر به طور همزمان تعداد مساوی پنجره را در یک طرف و طرف دیگر باز کنید، تبادل هوا به طور طبیعی به دلیل اختلاف دما اتفاق می افتد. هوای گرم شده از سوراخ های بالایی خارج می شود و هوای سرد از سوراخ های پایینی وارد می شود.

ویژگی های تهویه دستی گلخانه

  • دریچه ها باید در سطوح مختلف باشند.
  • جریان خروجی و ورودی هوا باید برابر باشد.
  • حضور فرد برای باز و بسته شدن به موقع دریچه ها الزامی است.
  • هرچه پنجره ها کوچک تر باشند، بیش تر باید باز شوند.
  • مناسب برای گلخانه های کوچک

تهویه اتوماتیک گلخانه

روش تهویه خودکار راحت ترین و بهینه ترین گزینه است، زیرا بسیار شبیه به روش دستی تهویه گلخانه است، اما نیازی به مشارکت انسانی در این فرآیند ندارد. برای این که پنجره ها و درها بسته به آب و هوا و دما به طور خودکار باز و بسته شوند، کافی است یک محرک حرارتی مخصوص خریداری کرده و آن را نصب کنید و برای فصل زمستان، بهتر است درایو حرارتی را از بین ببرید، زیرا باعث افزایش عمر مفید آن می شود. اصل عملکرد درایو حرارتی بسیار ساده است. در داخل سیلندر ماده ای با ضریب انبساط حرارتی معین وجود دارد که با رسیدن به دمای معین میله محرک حرارتی را به بیرون هل می دهد در حالی که فنر را کشیده و پنجره گلخانه را باز می کند. به محض کاهش دما، میله محرک حرارتی با فنر کشیده به جای خود باز می گردد، پنجره بسته می شود.

ویژگی های تهویه اتوماتیک گلخانه

  • نیازی به اتصال به برق ندارد
  • نصب آسان بدون مهارت خاص
  • نیازی به دخالت انسان ندارد
  • دستگاه قابل اعتماد و ساده

تهویه اجباری

این روش گران‌ترین روش است، زیرا حرکت هوا توسط فن‌هایی انجام می‌شود که از شبکه برق با رله تغذیه می‌شوند. تهویه اجباری برای گلخانه های بزرگ مناسب تر از گزینه های معمولی کشور است. اصل کار آن بسیار ساده است، چندین فن که در انتهای مختلف گلخانه قرار دارند، به دلیل چرخش، جریان هوا را ایجاد می کنند. وقتی سنسور دمای بالا را تشخیص داد، فن ها روشن می شوند و زمانی که افت کرد خاموش می شوند.

ویژگی های تبادل هوای اجباری

  • کنترل کامل تهویه و امکان خاموش کردن آن در صورت لزوم
  • هزینه های برق معینی مورد نیاز خواهد بود
  • این روش مولدتر است، اما فقط در مورد گلخانه های بزرگ
  • خرید فن هایی با توان مورد نیاز ضروری است
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *