هوشمند سازی گلخانه

مهم ترین تجهیزات اتوماسیون سازی گلخانه چیست؟

مقدمه

همان طور که می دانید، گلخانه ها در گذشته بیشتر به صورت سنتی ساخته می شدند و سیستمی در آن ها برای کنترل و انجام کارها به صورت خودکار وجود نداشت. در گلخانه های سنتی، توسط یک باغبان آبیاری محصولات و کنترل سلامت آن ها انجام می شود که خطای زیادی را در پی داشت. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت در حوزه کشاورزی نیز تحولاتی به وجود آمده است و از آنجایی که نیاز مردم به محصولات کشاورزی افزایش پیدا کرده است، افراد برای تولید محصولات بیشتر، به هوشمند سازی گلخانه ها روی آورده اند تا از این طریق بتوانند، با صرفه جویی در هزینه ها به فرآوری محصولات کشاورزی با خطایی کمتر و کیفیتی بهتر بپردازند. برای اتوماسیون سازی گلخانه نیاز به یک سری تجهیزات می باشد، که قصد داریم در این مقاله به بررسی آن ها بپردازیم.

در صورتی که شما نیز به دنبال یک شرکت ساخت گلخانه می گردید، گروه فنی گلخانه سازان با سابقه ای درخشان در زمینه ی توسعه بخشیدن به صنعت کشاورزی و ساخت گلخانه در اصفهان، و همچنین فروش تجهیزات آن به صورت مدرن و پیشرفته آماده ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می باشند. در صورتی که هر گونه سوال در این زمینه دارید، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

هوشمند سازی گلخانه

بسیاری از افراد به فکر هوشمند سازی گلخانه های خود و رسیدن به سرمایه های بیشتر می باشند. همان طور که می دانید برای ساخت گلخانه نیاز به فضای زیادی نیست و در هر شرایط آب و هوایی نیز قادر به ساخت آن می باشید. اما برای اتوماسیون سازی آن  نیاز به تعدادی دستگاه مهم دارید.

تجهیزات اتوماسیون سازی گلخانه

از جمله مهمترین تجهیزاتی که برای هوشمند سازی گلخانه ها به آن ها نیاز دارید، شامل موارد:

  • سیستم رطوبت ساز خودکار

یک گلخانه ایده آل باید بتواند رطوبت را در یک میزان استاندارد و برای رشد محصولات فراهم کند. به همین خاطر از دستگاه های رطوبت سازی که به صورت اتوماتیک و خودکار فعالیت می کنند، به عنوان رطوبت سازی گلخانه ها استفاده می شود. این دستگاه ها بر اساس یک برنامه و زمانبندی دقیق رطوبت کافی را در فضای گلخانه را پخش می کند.

  • دستگاه شید مکانیزه در گلخانه

همان طور که می دانید گیاهان برای رشد نیاز به نور آفتاب به صورت کافی دارند. در گلخانه ها تنظیمات نوردهی توسط سیستم شید که به صورت اتوماتیک و مکانیزم کار می کند، انجام می شود. شید ها به شکل سایه بان هایی می باشند که با قرار دادن آن ها بر روی سقف گلخانه و جابجا کردنشان در روزهای ابری و آفتابی می توان نورپردازی و سایه اندازی را تنظیم کرد.

  • معرفی سنسور دما و رطوبت

استفاده از سنسورهای دما و رطوبت باعث می شوند، که این دو فاکتور در داخل گلخانه به صورت دقیق اندازه گیری شوند و بعد از آن با اتصال به سیستم تهویه و رطوبت ساز، دما و رطوبت گلخانه در استانداردترین موقعیت خود قرار بگیرند.

سنسور دما گلخانه

  • دستگاه ترموستات هوشمند

وظیفه این دستگاه تولید گرما به صورت خودکار برای گلخانه است. از طریق این دستگاه دمای گلخانه در حالتی مناسب و مطلوب قرار می گیرد و باعث کاهش خطای انسانی و سوخت اضافی برای تولید گرما می شود. فعالیت ترموستات به این صورت است که طبق برنامه ریزی خاصی دمای گلخانه را در همان حدی که نیاز است، نگه می دارد.  در صورتی که دما از این مقدار مشخص کمتر یا بیشتر شود، آلارم هشدار آن روشن شده و به صدا در خواهد آمد. علاوه بر آن قابلیت ارسال پیام هشدار و جلوگیری از آتش سوزی این دستگاه باعث محبوبیت آن شده است. هم چنین میزان دمای روزهای گذشته ی گلخانه توسط این سیستم قابل مشاهده می باشد.

  • معرفی سیستم آبیاری و تغذیه هوشمند

یکی دیگر از تجهیزاتی که در هوشمند سازی گلخانه مورد استفاده قرار می گیرد، سیستم‌ های آبیاری و تغذیه خودکار می باشند.  آن ها می توانند در زمان مشخصی با حجم و میزان معینی از آب و مواد غذایی به تغذیه ی گیاه بپردازند. علاوه بر آن این دستگاه ها می توانند فرایند کوددهی را از راه دور هم کنترل کنند. این دستگاه ها میزان رطوبت خاک، نور، فشار آب و ورودی های کود و سموم را به داخل خود تنظیم می کند.

علاوه بر آن قابلیت اندازه گیری ph و EC آب را به صورت خودکار دارد و استفاده از آن ها باعث صرفه جویی در مصرف آب و زمان می گردد.

  • سیستم های روشنایی خودکار

گاهی برای نورپردازی در گلخانه ها از لامپ ها استفاده می کنند. نور لامپ ها به علت این که به صورت دستی و توسط انسان تنظیم می گردد، ممکن است میزان خطا را در نورپردازی برای گیاهان زیاد کنند. به همین خاطر از دستگاه های روشنایی خودکار برای نورپردازی استفاده می نمایند تا به وسیله آن ها قادر به کنترل و تنظیم روشنایی در زمان و شدتی مناسب و همچنین ساعاتی مشخص باشید.

سیستم های روشنایی گلخانه

  • دستگاه کنترل اقلیم خودکار

شما در هر شرایط آب و هوایی که گلخانه خود را احداث کرده باشید، از طریق  سیستم کنترل اقلیم خودکار می توانید اقلیمی که برای رشد گیاهان گلخانه نیاز است، را فراهم کنید. این سیستم قادر است که میزان رطوبت، دما، نور و کربن دی اکسید مورد نیاز برای رشد گیاهان را در شرایطی استاندارد کنترل کند، و باعث حفظ سلامت محصولات شود.

  • معرفی دستگاه پایش از راه دور

وجود این سیستم در گلخانه ضروری می باشد، چرا که از طریق آن می توانید به نظارت شرایط داخلی گلخانه بپردازید. این دستگاه را در اتاق مدیریت قرار می دهند تا در صورت ایجاد شرایط نا مقبول و نامناسب، با آلارم هشداری که از خود صادر می کند به مدیریت امکان بررسی سریع وضعیت گلخانه را بدهد. علاوه بر آن این سیستم قابلیت ارسال پیام هشدار بر روی گوشی را داشته و در صورت نبودن مدیریت می تواند او را از شرایط داخلی گلخانه از راه دور هم آگاه کند.

نتیجه گیری

در این مقاله به انواع تجهیزات مورد نیاز برای اتوماسیون سازی و هوشمند سازی گلخانه ها اشاره شد. اگر شما نیز قصد ساخت یک گلخانه به صورت هوشمند را دارید، قبل از آن باید بتوانید این تجهیزات را متناسب با گلخانه خود فراهم کنید. گلخانه های اتوماتیک می توانند نیاز شما را به نیروی کار انسانی کم کنند و علاوه بر آن باعث صرفه جویی در هزینه و مصرف آب و انرژی و بالارفتن کیفیت محصولات شوند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *